|
Četné lékařské studie, prováděné nezávislými vědeckými týmy v několika zemích světa, potvrdily přímou souvislost mezi pravidelným pitím malého množství alkoholu
(převážně ve formě vína) a snížením rizika vzniku srdečního infarktu, poklesem počtu úmrtí na srdeční infarkt a snížením celkové úmrtnosti.
Jak často pít?
Jako nejvíce zdraví prospěšné bylo studiemi potvrzeno častější pití malého množství alkoholu.
Nadměrné jednorázové pití alkoholu naopak zvyšuje úmrtnost na srdeční infarkt, a to i v takovém případě, kdy celkové množství alkoholu vypitého za týden nepřekročí mírnou dávku.
Alkohol by se měl pít každý den nebo alespoň po většinu dní v týdnu.
Jsou zde samozřejmě jistá omezení. Alkohol bychom vůbec neměli pít v těhotenství a během kojení, u nemocí, které se mohou pitím alkoholu zhoršit - zejména u jaterních chorob,
při žaludečním vředu, při zánětu slinivky břišní, u některých krevních chorob a při nádorech jater, dutiny ústní, hrtanu a jícnu. S alkoholem také v žádném případě nelze kombinovat užívání
některých druhů léků. Pití alkoholu k prevenci srdečního infarktu nelze doporučit ani osobám, které mají v přímém příbuzenském vztahu alkoholiky. Zákaz řízení motorových vozidel pod vlivem
alkoholu jistě nemusíme připomínat.
Co je malá dávka alkoholu?
Tolerance jednotlivých osob k alkoholu se může především působením genetických vlivů výrazně lišit.
Nízkou toleranci k alkoholu mají například američtí Indiáni nebo Japonci. Je prokázáno, že tolerance k alkoholu se při dlouhodobém pití i malého množství alkoholu postupně zvyšuje, což ale v žádném
případě není důvod ke zvyšování konzumované dávky. Na toleranci k alkoholu má vliv také tělesná hmotnost a výška postavy, různé složení těla, jakož i psychická kondice a duševní pohoda.
Množství a druh požívaného alkoholu u jednotlivých národů nezávisí pouze na snaze zabránit srdečnímu infarktu, ale je dáno také kulturními zvyklostmi a společenskými normami v té které zemi.
Z těchto důvodů se v odborné literatuře neuvádí pouze jedna doporučená denní dávka pro muže a ženy, ale poměrně široké rozmezí 10 až 40 (výjimečně 60) g alkoholu denně (10 g alkoholu = cca 0,1 l vína).
| Doporučované dávky mírného pití alkoholu (g/den) |
| Země | Muži | Ženy |
Neudané pohlaví |
| Austrálie | 10 - 40 | 10 - 20 | / |
| Dánsko | / | / | 10 - 30 |
| Francie | 60 | 36 | / |
| Itálie | 40 | 30 | / |
| Japonsko | 40 | / | / |
| Německo | 29 - 39 | / | / |
| Portugalsko | 35 | 19 | / |
| Rakousko | do 60 | 20 | / |
| Španělsko | 30 | 20 | / |
| USA | 28 | 14 | / |
| Velká Británie | 32 | 24 | / |
| Světová zdravotnická organizace | / | / | 10 - 30 |
| Náš návrh | 20 - 40 | 20 - 30 | / |
zdroj: Milan Šamánek, Zuzana Urbanová, Pít či nepít? (Pití vína a srdeční infarkt), RADIX, spol. s r. o.
|
|